
ABcon is gecertificeerde asbestdeskundige
Als gecertificeerd asbestdeskundige ‘inventarisatie’ in Genk, Limburg kan ABcon voor u een asbestinventaris opmaken. Erkende certificatie-instellingen controleren en auditeren asbestdeskundigen om de kwaliteit van de asbestattesten te garanderen. Na de inventarisatie stelt OVAM uw asbestattest op.
Wat is een asbestinventarisatie voor bedrijven?
Een asbestinventaris voor bedrijven is een wettelijk verplicht document dat alle asbesthoudende materialen in uw bedrijfsgebouw(en) beschrijft. Een asbestinventaris voor bedrijven dient als een belangrijk instrument om potentiële asbestrisico’s te identificeren en om passende beheersmaatregelen te implementeren ter bescherming van uw werknemers, klanten en bezoekers. Een asbestinventaris vermeldt voor een normaal gebruik van uw bedrijfsgebouw(en) welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en geeft advies over hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden.
Waarom een asbestattest voor particulieren?
Bij verkoop:
De Vlaamse overheid heeft als doelstelling om tegen 2040 Vlaanderen asbestveilig te maken. Vanuit die doelstelling zal het tegen 2032 verplicht zijn voor elke woning (gebouwd voor 2001) om te beschikken over een asbestattest, ook indien de woning niet zal worden verkocht. Daarom dient u sinds 23 november 2022 als eigenaar van een gebouw opgericht voor 2001 in het bezit te zijn van een geldig asbestattest bij de verkoop van het gebouw (of een deel van het gebouw).
Bij verhuur:
Om ook toekomstige huurders van wooneenheden te beschermen tegen blootstellingsrisico’s aan asbest, werkt de overheid momenteel ook aan een wetgevend kader. Vanaf 1 mei 2025 wordt een asbestattest verplicht voor de gemeenschappelijke delen van panden die onder het stelsel van gedwongen mede-eigendom vallen.
Geen asbestattest zonder asbestinventaris
Een asbestattest (ofwel asbestinventarisatieattest) wordt opgemaakt na een asbestinventarisatie van een gebouw door een gecertificeerde asbestdeskundige. In de asbestinventaris staat ondermeer beschreven welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, waar deze materialen zich bevinden in het gebouw, wat de staat is van het asbest en hoe het asbest veilig kan worden beheerd of verwijderd. Deze informatie is belangrijk voor toekomstige kopers van een gebouw om een idee te hebben in welke mate dit gebouw “asbestveilig” is. Daarom dient bij wet een asbestinventaris beschikbaar te zijn en overgemaakt te zijn aan kandidaat-kopers van een gebouw alvorens kan worden overgegaan tot ondertekening van een compromis of notariële akte.

Onze werkwijze in 4 stappen
-
Aanvraag: Neem contact op met ABcon en plan een afspraak in. Ik reageer binnen de 24u na uw aanvraag.
-
Technische info: In eerste instantie wordt alle beschikbare technische info verzameld over de plannen, de opbouw en de historiek van het gebouw.
-
Analyse en inventarisatie: De klant zal samen met ABcon het opdrachtsformulier overlopen en invullen waarna ABcon de woning grondig analyseert en inventariseert volgens de vastgelegde protocollen. Niet-destructieve staalname zal gebeuren in samenspraak met de klant en zullen na de inventarisatie opgestuurd worden naar een geaccrediteerd laboratorium voor analyse.
-
Asbestattest: Het asbestattest zal opgesteld worden en na betaling van de factuur zal de klant het afgewerkte asbestattest ontvangen.







